جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 135×
مفهوم طرح تفصیلی شهری و ضرورت و اهداف آن و مراحل تهیه آن + نقشه و ضوابط طرح تفصیلی شهر اردکان
21 اسفند 1400 - 8:45
شناسه : 1427
پ
پ

طرح تفصیلی شهری
طرح تفصیلی در حقیقت، تنظیم برنامه های مفصل و انجام اقدامات جزء به جزء در مناطق و محلات شهری و طراحی آنهاست. طرح تفصیلی در هرم برنامه ریزی پس از طرح جامع قرار می گیرد و جزئیات آنچه در طرح جامع به تصویب می رسد در قالب نقشه ها و ضوابط، اجرایی می گردد.

در مجموع می توان گفت طرح تفصیلی عبارت است از طرحی که بر اساس معیارها و ضوابط کلی طرح جامع شهر، نحوه استفاده از زمین های شهری را مشخص کرده و سطوح مختلف شهر، موقعیت و مساحت دقیق زمین برای هر یک از کاربریها، وضع دقیق و تفصیلی شبکه عبور و مرور، میزان تراکم ساختمانی در واحدهای شهری، اولویتهای مربوط به مناطق بهسازی و نوسازی و توسعه و حل مشکلات شهری در آن تعیین می شود و در پایان نقشه ها و مشخصات مربوط به مالکیت بر اساس مدارک ثبتی تهیه و تنظیم می شود.

پس از تهیه طرح جامع شهر، طرح تفصیلی به منظور انجام برنامه های اجرائی تصویب شده در طرح جامع صورت می گیرد و در حقیقت تنظیم برنامه­ های تفصیلی و مشروح اقدامات جزء به جزء در مناطق محلات شهری و طراحی آنهاست و در چهار مرحله زیر صورت می­گیرد.

مراحل تهیه طرح تفصیلی
۱-مرحله بازشناسی

۲-مرحله تثبیت برنامه ­ها و طرح­های اجرائی

۳-مرحله تشخیص و تعیین اولویت ها

۴-مرحله انجام و اجرای محتوی طرح و کاربری اراضی

طرح تفصیلی در حقیقت تنظیم برنامه­ های مفصل و انجام اقدامات جزء به جزء در مناطق و محلات شهری و طراحی آنهاست. در طرح تفصیلی خدمات و فضاهای شهری با مشخص کردن جزئیات قابل اجرا تعیین می­شود. در بند ۳ماده یک قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی مصوب ۱۶تیر ۱۳۵۳ طرح تفصیلی چنین تعریف شده است:

طرح تفصیلی عبارت از طرحی است که بر اساس معیارها و ضوابط کلی و طرح جامع شهری نحوه استفاده از زمین­ های شهری در سطح محلات مختلف شهر و موقعیت و مساحت دقیق زمین برای هریک از آنها و همین­طور وضع دقیق و تفصیلی شبکه عبور و مرور، مناطق بهسازی و نوسازی و توسعه و کل مشکلات شهری و موقعیت کلیه عوامل مختلف شهری در آن تعیین می­شود به طور کلی نقشه­ ها و مشخصات مربوط به مالکیت بر اساس مدارک ثبتی، تهیه و تنظیم می­گردد.

در واقع محتوی طرح تفصیلی عبارت است از نقشه ­ها کاربری اراضی، شبکه ارتباطی، مساحت­ ها، سرانه­ ها، معیارها و ضوابط دقیق و اجرایی طرح جامع شهر که پیش از تهیه طرح تفصیلی تهیه شده و به تصویب مراجع رسمی رسیده است.

ضرورت:
برای اینکه بتوان خطوط کلی طرح جامع را به طرح های دقیق قابل اجرا تبدیل کرد، از مکانیزم طرحهای تفصیلی استفاده می شود. زیرا طرح های جامع، شامل مسائل و راهنمایی ها و خط مشی‌های کلی است. به جزئیات نمی‌پردازد. بنابراین طرح تفصیلی، متعاقب طرح جامع شهری و به منظور اجرای برنامه‌های اجرایی تصویب شده، در این طرح صورت می‌گیرد.

طرح تفصیلی در حقیقت تنظیم برنامه‌های مفصل و انجام اقدامات جزء به جزء در مناطق و محلات شهری و طراحی آنهاست.
به این ترتیب ماهیت غیر قابل اجرای طرحهای فرادست، تهیه طرحهای تفصیلی را ضروری می‌نماید. زیرا طرح تفصیلی عرصه‌ای است که در آن طرح جامع منصه عمل و اجرا نزدیکتر می‌شود؛ وضعیت اراضی و مالکیت روشن‌تر شده، ساز و کار مدیریت شهری برای کنترل و نظارت بر فضاهای شهری و کاربری اراضی تکمیل می‌گردد.

اهداف:

براساس تعریفی که در قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن بیان شده و در چارچوب اولویتهای تعیین شده در مناطق بهسازی و نوسازی و توسعه و حل مشکلات شهری که از اصول کلی جامع هر شهر نشأت می‌گیرد، اهداف طرح تفصیلی به شرح زیر است:

تعیین دقیق چگونگی استفاده از زمینهای شهر تعیین موقعیت و مساحت هریک از آنها در سطح محلات شهر. تعیین وضعیت دقیق و تفصیلی شبکه‌های ارتباطی عبور و مرور. تعیین دقیق میزان تراکم جمعیت و تراکم ساختمانی در واحدهای شهری. به طور کلی منظور غایی تهیه طرح تفصیلی، عملی کردن اصول و اهداف طرح جامع شهر و بهتر کردن ارتقای کیفیت محیط، رفع کمبودها، ساماندهی محلات و افزایش توان نظارتی ساز و کار مدیریت شهری است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.