جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 135×
معرفی شهر اردکان
30 خرداد 1401 - 10:51
شناسه : 1686
6
ارسال توسط : نویسنده : محمدرضا گل ناری
پ
پ

موقعیت جغرافیایی اردکان

شهر اردکان، مرکز شهرستان سپیدان می باشد. شهرستان سپیدان برابر آخرین نقشه تقسیمات سیاسی استان فارس شامل دو شهر: اردکان و هماشهر می باشد. هر کدام از شهرهای مذکور دارای یک بخش می باشد که به ترتیب به نامهای بخش مرکزی و بخش هُمایجان نامگذاری شده اند.

بخش مرکزی شامل دهستان های کُمِهر در شمال، شِش پیر در شرق و خَفری در غرب شهر اردکان می باشد. این بخش در شمال شهرستان سپیدان قرار دارد. بخش هُمایجان در جنوب بخش مرکزی و دهستان های شش پیر و خفری واقع است و شامل دهستان های همایجان و سُرناباد می باشد که سرناباد در غرب و شمال غربی دهستان همایجان قرار دارد.

شهرستان سپیدان از شرق به شهرستان شیراز، از غرب به شهرستان یاسوج، از شمال غربی به شهرستان اقلید، از شمال شرقی به شهرستان مرودشت و از جنوب و جنوب غربی به شهرستان ممسنی محدود است (تصویر نقشه شهرستان در صفحه بعد است).

شهر اردکان دارای عرض جغرافیایی ۳۰ درجه و ۱۶ دقیقه و طول جغرافیایی ۵۱ درجه و ۵۹ دقیقه و ارتفاع ۲۲۵۰ متر از سطح دریا می باشد.

این شهر با نظرداشت اینکه شهر شیراز تا آبادی گویم توسعه یافته است و آغاز شهر اردکان از سمت شرق عملاً به چشمه بِرغان (بهرغان) متصل گردیده است در ۷۲/۶۰ کیلومتری شمال غربی شیراز قرار دارد.

محلات قدیمی اردکان

برابر قدیمی ترین اسناد موجود در مورد محلات اردکان، این آبادی در عصر قاجار به دو محله نعمتی و حیدری که میراث تقسیم بندی سیاسی معصر صفویه بوده است تقسیم شده بود. سندی به تاریخ ذی حجه ۱۲۰۴ در دست است که نشان می دهد در زمان بیلگر بیگی حاجی ابراهیم در فارس، دو نفر به اسامی ملا هاشم و ملاصادق طی حکمی واحد به کلانتری اردکان منصوب شده اند و این امر حکایت از وجود تقسیم سیاسی اردکان به دو محله مجزای سیاسی دارد که لازم می نموده است که دو نفر به سمت کلانتری آن منصوب شوند. به علاوه در سند دیگری به تاریخ ذی قعده ۱۲۳۲، کلانتری محله نعمت اللهی قصبه اردکان به میرزا هاشم اردکانی واگذار شده است.

در فارسنامه ناصری که در دهم شعبان ۱۳۰۴ کار تالیف آن به پایان رسیده است، قصبه اردکان را دارای چهار محله معرفی نموده است: محله بال، محله ساقی، محله کلباری و محله ملا.

جمعیت اردکان

شهر اردکان طبق آخرین سرشماری رسمی کشور در سال ۱۳۹۵ جمعیت شهر اردکان ۱۴۶۳۳ نفر است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.